|
|
|
|
Przyczyny
kiepskiej jakości życia publicznego upatrujemy w zaniku życia
intelektualnego w Polsce. Ryszard Gaj w artykule Jose
Ortega y Gasset wobec bezradności filozofów - przedstawia
głębokie analogie zachodzące między kulturą duchową Hiszpanii
minionego stulecia, a Polską współczesną - wskazując możliwe
drogi wyjścia z impasu. Jerzy Wawro w tekście Polska
- kraj bez elit? - opisuje mechanizm wypierania elit z życia
publicznego, co jest skutkiem marnej ich jakości - dobitnie ukazanym
w publikacji Kauzyperdzi,
dedykowanej naszym prawnikom. Grzegorz Trela w kolejnym tekście
poświęconym
elitom Za
zu zi zu zi zaj - dopełnia obrazu pustki myślowej kraju Dyzmów
(Nikodemów).
Obecnie przeżywamy pierwszą wizytę w Polsce papieża Benedykta XVI - następcy
Jana Pawła II, którego pierwszą rocznicę śmierci wspominaliśmy
niedawno. Okoliczności te są dobrą okazją do ponownego przemyślenia dziedzictwa
myślowego Papieża-Polaka, a w szerszym planie znaczenia kościoła katolickiego
w kulturze współczesnej. Zapytaliśmy trzystu pięćdziesięciu przedstawicieli
humanistyki (głównie filozofów) z ważniejszych ośrodków
akademickich: W jakich kategoriach rozpatrujesz filozoficzne osiągnięcia
Jana Pawła II (Karola Wojtyły)? Ich doniosłość, zasięg oddziaływania,
społeczną percepcję, wpływ na współczesność? Otrzymaliśmy jedną
(!) odpowiedź - Macieja Woźniczki Możliwości
rozwinięcia znaczeń filozoficzno-religijnej refleksji Jana Pawła II.
Dysproporcję zachodzącą między powszechnie głoszoną inspiracją czerpaną
z
oddziaływania myśli Papieża-Polaka, a milczeniem ankietowanych - pozostawiam
bez komentarza.
W tym dziale publikujemy także - w zgodzie z naszą zasadą
redakcyjną - dwugłos na temat tego dziedzictwa.
Ponadto polecamy teksty zebrane w dziale Rozmaitości: Łukasza Mańczaka: Krótki
szkic o przeklinaniu, Agnieszki Puszkow i Roberta Piechowicza: Kłamstwo
- uwagi o uwagach Tomasza z Akwinu oraz Wiesława Ślósarza: Erotyzm
nad Wisłą.
Mamy nadzieję, że w lekturze artykułów naszych Autorów
znajdą Państwo to, o co coraz trudniej w innych publikacjach. Jednocześnie
zachęcamy wszystkich do podjęcia z nami współpracy przy przygotowywaniu
kolejnych numerów FILOZOFICZNIE.
|
Szanowni Czytelnicy!
W numerze skoncentrowaliśmy się na zagadnieniach ważkich: życiu intelektualnym
w Polsce oraz dziedzictwie myślowym Jana Pawła II - w znacznym stopniu
kształtującym to życie w latach minionych. Podjęliśmy problematykę związaną
z przestrzenią wymiany myśli - tym, co stanowi sedno społeczności demokratycznej,
a której jakość jest w Polsce nienajlepsza.
Opracowaliśmy 28
pytań do Pana Balcerowicza. Pytania te, jak dotychczas, nie były
(przypuszczalnie) nigdy publicznie postawione. Pan prof. L. Balcerowicz
- niestety nie zechciał na nie odpowiedzieć. Zdecydowaliśmy się je opublikować,
ponieważ jesteśmy głęboko przeświadczeni, iż brak dyskusji nad nimi uniemożliwia
zrozumienie istoty transformacji ustrojowej, która dokonała się
w Polsce. Milczenie głównego konstruktora transformacji rodzi
pytania o funkcjonowanie debaty publicznej w naszym kraju.
Publikujemy redakcyjny dwugłos w tej sprawie, nawiązując do wybranych
przykładów z życia społecznego ostatnich miesięcy.
W tej części znajdują się także Intrygałki -
błahostki opisujące intrygujące zmiany cywilizacyjno-obyczajowe. |
|
|