Adam
Olech w artykule W sprawie poznania określonego
co do treści podejmuje ważne rozważania semantyczne
występujące u zbiegu dominujących w minionym stuleciu
analitycznego i fenomenologicznego sposobu filozofowania -
szczególnie bliskich profesorowi Perzanowskiemu. Tekst Izabeli
Stępkowskiej Czy JOLA może być lekarstwem?
jest zapisem wątpliwości odnośnie toczących humanistykę
jednostek chorobowych - pustosłowia i jałowych syntez - wraz z
próbą jej uzdrowienia za pomocą kuracji inspirowanej
analityczną filozofią. Dział zamyka
mój tekst: Ontologika czyli słów
kilka o filozofii profesora Perzanowskiego.
Dział
Rozmaitości zawiera przede wszystkim teksty dotyczące
problematyki inspirowanej komputerowymi przemianami kulturowymi -
widzianymi z rozmaitych perspektyw. Małgorzata Dziura w artykule
Człowiek w przestrzeni (ir)realnej
analizuje zmiany zachodzące w społecznym rozumieniu przestrzeni.
Wanda Kamińska przedstawia Recepcję
postmodernizmu widzianą z perspektywy przeszło dekady
funkcjonowania tego nurtu we współczesnej filozofii polskiej.
Izabela Trzcińska prezentuje, szalenie modną ostatnio, problematykę
kognitywistyczną widzianą w świetle
Nowej
Gnozy. Filozoficznie najpełniejszy obraz dotyczący
poruszanych zagadnień przedstawia Jerzy Wawro w artykule
Rozważania
o wirtualności rzeczywistości. Publikujemy także
opowiadanie - powiastkę filozoficzną - zatytułowane
Drabina - autorstwa wrocławskiej licealistki Pauli 'Evolvi'
Sadowskiej. Swoistą klamrą spinającą numer koncepcyjnie jest
tekst Odpowiedzi na pytania nie zadane,
w którym piszę o podstawowych - aksjologicznych i
cywilizacyjnych - bolączkach szkolnictwa, jakie stały się jego
udziałem na skutek zmian, które przyniosły ostatnie
dziesięciolecia.
W numerze publikujemy także polemikę z tekstem prof. Barbary Stanosz
Wielbłąd bujany czyli prawda na łożu tortur - zwiastującym
problematykę edukacyjną w numerze poprzednim. Autorem polemiki jest
Jarek Dąbrowski, który w tekście
Światopogląd miłosiernie naukawy poddaje krytyce swoją
wizję ateizmu.
Zapraszamy
do lektury, zachęcamy do współtworzenia kolejnych numerów
Filozoficznie.
Życzymy
wszystkim, by rok 2007 przyniósł pomyślność i optymizm.
Jeszcze więcej optymizmu (Rejs).
Grzegorz
Trela
Postępujące
prace nad jesiennym numerem Filozoficznie - zapowiadanym jako
numer dotyczący edukacji - ujawniły potęgę pokładów
melancholii, jakie bodaj w każdym wyzwala szkoła. Niecierpliwie
wypatrujemy wiosny ,
tak tej na podwórkach, jak - zwłaszcza - tej w systemie
edukacji. Oczekiwanie niech czytelnikom umili zawartość numeru trzeciego, w znacznym
stopniu zbudowanego w oparciu o materiały, jakie zgromadziła redakcja w
trakcie organizowanych przedsięwzięć konferencyjnych, a które w formie
książek opublikujemy na wiosnę właśnie.
W pierwszej części prezentujemy prace dedykowane wybitnemu logikowi i
filozofowi prof. Jerzemu Perzanowskiemu, zwiastujące przygotowywaną
przez nas księgę pamiątkową. Profesor Perzanowski jawi się jako
wzorzec twórczego nauczyciela-mistrza, którego wykłady
i seminaria, od kilkudziesięciu już lat są źródłem
inspiracji oraz głębokich przeżyć poznawczych dla kolejnych
roczników studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dariusz Dąbek we wnikliwym artykule Irracjonalizm
logiczny przypomina badania logiczne dotyczące irracjonalizmu
prowadzone przez znamienitą nauczycielkę profesora Perzanowskiego
- Izydorę Dąmbską.
Stanisław Hanuszewicz w eseistycznej formie
Logica est omnia et nihil wskazuje na
(często zapominaną) doniosłość problematyki logicznej.
Kopiowanie
oraz publiczne wykorzystywanie artykułów publikowanych w witrynie www.filozoficznie.pl bez
zezwolenia - zabronione.
Żaden z zawartych na stronach materiałów, artykułów lub elementów
graficznych nie może być wykorzystany bez zgody redakcji.