Filozoficznie Jesień 2006 O nas Wyślij meila Spis treści numeru 3 Archiwum
       
   

Adam Olech w artykule W sprawie poznania określonego co do treści podejmuje ważne rozważania semantyczne występujące u zbiegu dominujących w minionym stuleciu analitycznego i fenomenologicznego sposobu filozofowania - szczególnie bliskich profesorowi Perzanowskiemu. Tekst Izabeli Stępkowskiej Czy JOLA może być lekarstwem? jest zapisem wątpliwości odnośnie toczących humanistykę jednostek chorobowych - pustosłowia i jałowych syntez - wraz z próbą jej uzdrowienia za pomocą kuracji inspirowanej analityczną filozofią. Dział zamyka mój tekst: Ontologika czyli słów kilka o filozofii profesora Perzanowskiego.
    Dział Rozmaitości zawiera przede wszystkim teksty dotyczące problematyki inspirowanej komputerowymi przemianami kulturowymi - widzianymi z rozmaitych perspektyw. Małgorzata Dziura w artykule Człowiek w przestrzeni (ir)realnej analizuje zmiany zachodzące w społecznym rozumieniu przestrzeni. Wanda Kamińska przedstawia Recepcję postmodernizmu widzianą z perspektywy przeszło dekady funkcjonowania tego nurtu we współczesnej filozofii polskiej. Izabela Trzcińska prezentuje, szalenie modną ostatnio, problematykę kognitywistyczną widzianą w świetle Nowej Gnozy. Filozoficznie najpełniejszy obraz dotyczący poruszanych zagadnień przedstawia Jerzy Wawro w artykule Rozważania o wirtualności rzeczywistości. Publikujemy także opowiadanie - powiastkę filozoficzną - zatytułowane Drabina - autorstwa wrocławskiej licealistki Pauli 'Evolvi' Sadowskiej. Swoistą klamrą spinającą numer koncepcyjnie jest tekst Odpowiedzi na pytania nie zadane, w którym piszę o podstawowych - aksjologicznych i cywilizacyjnych - bolączkach szkolnictwa, jakie stały się jego udziałem na skutek zmian, które przyniosły ostatnie dziesięciolecia.
    W numerze publikujemy także polemikę z tekstem prof. Barbary Stanosz Wielbłąd bujany czyli prawda na łożu tortur - zwiastującym problematykę edukacyjną w numerze poprzednim. Autorem polemiki jest Jarek Dąbrowski, który w tekście Światopogląd miłosiernie naukawy poddaje krytyce swoją wizję ateizmu.

    Zapraszamy do lektury, zachęcamy do współtworzenia kolejnych numerów Filozoficznie.
    Życzymy wszystkim, by rok 2007 przyniósł pomyślność i optymizm. Jeszcze więcej optymizmu (Rejs).

Grzegorz Trela

 

     Postępujące prace nad jesiennym numerem Filozoficznie - zapowiadanym jako numer dotyczący edukacji - ujawniły potęgę pokładów melancholii, jakie bodaj w każdym wyzwala szkoła. Niecierpliwie wypatrujemy wiosny , tak tej na podwórkach, jak - zwłaszcza - tej w systemie edukacji. Oczekiwanie niech czytelnikom umili zawartość numeru trzeciego, w znacznym stopniu zbudowanego w oparciu o materiały, jakie zgromadziła redakcja w trakcie organizowanych przedsięwzięć konferencyjnych, a które w formie książek opublikujemy na wiosnę właśnie.
    W pierwszej części prezentujemy prace dedykowane wybitnemu logikowi i filozofowi prof. Jerzemu Perzanowskiemu, zwiastujące przygotowywaną przez nas księgę pamiątkową. Profesor Perzanowski jawi się jako wzorzec twórczego nauczyciela-mistrza, którego wykłady i seminaria, od kilkudziesięciu już lat są źródłem inspiracji oraz głębokich przeżyć poznawczych dla kolejnych roczników studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dariusz Dąbek we wnikliwym artykule Irracjonalizm logiczny przypomina badania logiczne dotyczące irracjonalizmu prowadzone przez znamienitą nauczycielkę profesora Perzanowskiego - Izydorę Dąmbską. Stanisław Hanuszewicz w eseistycznej formie Logica est omnia et nihil wskazuje na (często zapominaną) doniosłość problematyki logicznej.

   
 
Kopiowanie oraz publiczne wykorzystywanie artykułów publikowanych w witrynie www.filozoficznie.pl bez zezwolenia - zabronione.
Żaden z zawartych na stronach materiałów, artykułów lub elementów graficznych nie może być wykorzystany bez zgody redakcji.